Taneční seminář zaměřený na skandinávské tance a balfolková tancovačka s kapelou l’Arrache-coeur.
V sobotu 21. ledna 2012, taneční studio Naboso, Školská 12, Praha 1.
Tancovačka v Klubu K4, Celetná 20, Praha 1.
(For English, see below…)
Polska je královna švédských tanců. Snoubí v sobě severskou jednoduchost, vášeň a nostalgii. Figurální párový tanec někomu může připomenout hravost salsy, někomu smutek tanga, vždy ale zůstává ryze skandinávskou formou, prostou a přitom hlubokou. Pokud vám přijde, že si popis protiřečí, přesvědčte se sami, třeba na tomhle videu.
Dvě nejběžnější podoby polsky, slängpolsku a rundpolsku, představí všem zájemcům švédské učitelka tance Petra Eriksson během celodenního semináře, který proběhne 21. ledna v tanečním studiu Naboso.
Po semináři tradičně následuje taneční večírek v Klubu K4, tentokrát s kapelami l’Arrache-coeur, Treizh a možná i dalším hudebním překvapením.
Petra Eriksson pracuje a vyučuje ve švédském národním institutu lidové hudby Eric Sahlström Institute. Ve své práci se zaměřuje na hudební cítění, načasování, plynulost pohybu a komunikaci, které považuje za klíčové pro bohatý taneční zážitek. Samozřejmě se věnuje i taneční technice, která je společná všem párovým tancům, nejen skandinávským.
Zároveň vystupuje v řadě tanečních inscenací, jak tradičních, tak s prvky moderního a contemporary tance. Naposledy ji diváci mohli vědt v projektu NORDIC featuring STHML moves.
Polska v podání Petry Eriksson a Antona Schneidera
Program dne
10.00 – 13.00 – první taneční blok
pauza na oběd
15.30 – 18.00 – druhý taneční blok
pauza na večeři
od 20.00 – tancovačka s živou muzikou v Klubu K4, Celetná 20, Praha 1.
600,- za seminář včetně tancovačky
50,- jen za tancovačku
Protože kapacita prostor je omzezená, prosíme co nejdříve o závazné přihlášky na [email protected].
Další termíny na sezónu 2011/2012
- 18. 2. Rekonstrukce barokních tanců z Beauchamp-Feuilletovy notace (Lada a David Biedermannovi / CZ)
- 16. – 22. 4. Týden s Yann-Fanch Kemenerem (BZH)
- 13. 5. Bretonské tance (Yves Leblanc / BZH)
English summary
Swedish folk dances workshop and bal-folk evening with l’Arrache-coeur.
Saturday 21st of January 2012, dance studio Naboso, Školská 12, Praha 1.
Balfolk party at Klub K4, Celetná 20, Praha 1.
Workshop + bal 25 EUR, bal 3 EUR.
Petra Eriksson is educated dance teachers within Swedish folk dance and have experience teaching in Sweden as well as abroad. During this workshop she will focus on two different types of swedish dances, which are called slängpolska and rundpolska. The music is an essential part when she teach different dances. She emphasis the musical aspect of dancing, such as timing, flow and communication, aspects which she see as important for to get a rich dance experience. She also focus on dance technique universal for couple dance and Scandinavian folk ance, such as communication in the couple, rotation technique and body positions.
Apart from teaching she is also working at the national folk music institute Eric Sahlström Institutet and with dance performances. (Both traditional and with new influences.) The last project she has been working with is Nordic featuring STHLM Moves.
„vždy ale zůstává ryze skandinávskou formou“ – to je trochu nepodložené tvrzení. Polsku sice Švédi považujujou za svůj „národní“ tanec (co jim Dánové, Norové a Finové ukradli), ale doporučuju obrozencům přečíst si disertaci Tobiase Norlinda z roku 1911, kapitolu V (s.339-400): „Den svenska polskans historia“. Už samotné jméno polska naznačuje, že do Švédska tento tanec přišel odjinud. Norlind to doložil podle polských a německých rukopisů z 16.století, včetně dobových melodií (které jsem mimochodem zkusil zahrát na loutně a nezní to špatně).
Tobias Norlind (1911): Studier i svensk folklore. Lunds Universitets Årsskrift vol. 7 no.5
Ten od boku střelený obrozenecký výkřik je můj a samozřejmě si jeho spornost uvědomuju. Ale mně čtyřista let na kulturní aklimatizaci docela stačí. Českou polku taky považuju za bytostně českou věc a to, co se stalo ve Francii s mazurkou už je taky podstatou čistě francouzská záležitost, i když je původní kroková struktura polská… Každopádně díky za ohleduplné upozornění ;)
Je zajímavé, jak se „taniec polski“ od toho roku 1595, kdy je doložen ve Stockholmu, změnil ve všelijaké ty lidové varianty…
Možné je, že to do Skandinávie přinesli muzikanti krále Sigismunda (1566-1632), jenž byl nejen král polský, ale mezi lety 1592-1599 i král švédský. Ale tihle hudebníci to neměli snadné – o jednom ze Sigismundových loutnistů se říká, že chodil po ulicích s loutnou a zpíval tak dlouho, až ho Švédi zabili.
;-)
[…] radnice « Bal Folk, Bretaň & staré tance on 2. Rondí ples (1530-1630)Jana on Skandinávské tance s Petrou ErikssonHarfajs on Skandinávské tance s Petrou ErikssonMichal Medvěd on Skandinávské tance s Petrou […]