A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Fest Noz Gwengolo

Fest Noz Gwengolo

Rozloučení s létem. Bledá strniště, čtyři kapely a tanec až do noci…

  • Neděle 26. 9. 2010
  • 18:00 – 22:00
  • Staré Purkrabství, NKP Vyšehrad, V pevnosti 159/5b, Praha

Největší bretonská tancovačka roku. Tentokrát v září. A bohdá pod širým nebem, ve vlahém pozdně letním podvečeru, na magickém Vyšehradě. Za bretonského počasí se schováme do sálu Starého purkrabství.
Přečtěte si i zbytek článku Fest Noz Gwengolo

Malé, opravdu malé opáčko II.

Kdy?:        V sobotu 27.2.2010, 15:00 – 18:00
Kde?:         Taneční studio Naboso, Školská 12, Praha
Milí přátelé Bretaně a bretonských tanců zvlášť,
přijďte si dne 27.2.2010 do tanečního studia Naboso zatancovat, program bude zaměřený zopakování tanců, které si pak můžete zatancovat třeba na březnovém Fest Noz Sant Evemer – namátkou tedy: an dro, hanter dro, circle circassien, valse ecossaise, gavotty, plinn, scottish, bureé a další…
Přijďte v co nejhojnějším počtu, ať jste již někdy bretonské tance tancovali nebo ne, tance jsou veskrze jednoduché a lze se je rychle naučit. Vhodné jak pro začátečníky tak notorické účastníky.
Těším se na vás
Tomáš Suchomel

Fest Noz Sant Evemer

Protože Nantes jsou taky Bretaň, ať si kdo chce co chce říká…

  • Neděle 28. 3. 2010
  • 18:00 – 23:55
  • Na Slamníku, Wolkerova 12, Praha

Malý březnový fest-noz, který bohdá definitivně založí příjemnou tradici. Opakujeme téměř beze změny úspěšnou recepturu z předvánočního veselí. K tanci hrá M3, k tanci i poslechu l’Arrache-coeur. Všemu předchází malé taneční zasvěcení pro bojácné a neznalé. 28. 3. od 18:00 v hospodě Na Slamníku.

18:00 – 19:30 taneční miniseminář, krátký vhled do všech tanců večera
20:00 – 20:45 první taneční blok – M3

21:30 – 22:00 druhý taneční blok – l’Arache-coeur
22:00 – 23:00 koncert l’Arrache-coeur

Vstupné lidové, 100 peněz českých. Seminář zdarma.

Jak se tam dostat?

Procházkou z Dejvické, 1 kilometru a 300 metrů, to je cca 30min cesty.
1. Vykročte do ulice Československé armády
2. po 600m odbočte doleva do ulice Bubenečská (3. světelná křižovatka)
3. po dalších 550m za zastávkou „Sibiřské nám.“ odočíte vpravo
4. ujdete cca 200m a po levé straně nás naleznete

Autobusem 131 z Hradčanské (nebo pěšky) – autobus jede z ulice Pod Kaštany. Zastávka Sibiřské náměstí. Hospoda je cca 200 m od zastávky…

Konference Starý tanec tady a teď 2010

UPDATE:

Konference ve své původní podobě byla pro naprostý nedostatek zájmu o příspěvky zrušena! Jednáme s Asociací Historického Tance o případném předání organizátorství.

David B.

Vážení tanečníci a příznivci starého tance,

v minulém roce se za účasti početného publika uskutečnila první konference Starý tanec tady a teď. Přednášející, akademické a pedagogické osobnosti zabývající se starým tancem jakož i praktikující tanečníci, přednesli podnětné příspěvky a následující debata otevřela některé z palčivých otázek starého tance. V diskuzích i příspěvcích se opakovaně objevovalo zejména téma rekonstrukce starého tance v nejširším významu tohoto pojmu.

Proto jsme se v letošním roce rozhodli konferenci věnovat právě rekonstrukci starých tanců a jejím praktickým výsledkům. Obracíme se tedy na všechny skupiny historického tance nebo jednotlivce, kteří by rádi prezentovali výsledky své práce na rekonstrukci konkrétního starého tance a kteří by se rádi účastnili výměny idejí s dalšími lidmi podobného zaměření. Forma příspěvku je variabilní, měla by se však týkat konkrétní rekonstrukce daného starého tance, měla by odpovědět na co nejvíce „proč“ a „jak“ a její součástí by měla být praktická taneční ukázka výsledku celé práce. Pokud tedy máte zájem o příspěvek na konferenci, ozvěte se nám na e-mail [email protected].

Technické detaily:

Konference se uskuteční v neděli 11. dubna 2010. Stejně jako minulý rok bude navázána na soutěž historického tance O Jílovské zlato, kterou pořádá skupina Trn v Oku. Místem konání je Karlínské Spektrum, Karlínské náměstí 7, Praha 8. Začneme v dopoledních hodinách a skončíme v brzkém odpoledni. Délka příspěvků je závislá na počtu účastníků, nepřesahne však 30 minut včetně diskuze. Účast na konferenci není zpoplatněna ani honorována. Další informace na http://blog.rond.cz/konference nebo na [email protected].

Na vaše odpovědi se těší,
David Biedermann, Mikuláš Bryan

Kdyby učitelé historického tance šili boty

Doneslo se mi kuloárními cestami od nejmenované skupiny, že bych prý měl psát něco informačně kloudnějšího, lehké fejetony jsou jim příliš lehké. Chtěl jsem tedy ku všeobecnému povzdělání připravit hluboké pojednání o polobotkách v šestnáctém století. Zároveň mi ale v hlavě kvasil nakyslý fejeton o tom, jak by to vypadalo, kdyby učitelé tance vyráběli stoly. Nakonec se myšlenky proťaly a je z toho rozmarné čtení na svátky, do lehátka k vodě, stačí přibalit krém s opravdu silným faktorem proti deziluzi. Tak tedy: jak by to vypadalo, kdyby lidé ((Jako kódová označení nám poslouží jejich akademické tituly, je to pozoruhodná sbírka.)), kteří formovali český historický tanec ((Tedy tu jeho tvář, kterou běžně vídáme na slavnostech, hradech, zámcích a podobných akcích. Výčet samozřejmě není úplný, dovolil jsem si například vynechat jedinou skutečně publikující akademickou kapacitu věnující se převážně tanci baroknímu. A všechny mladé naděje, které nám snad zatím plápolají.)), šili boty.

Přečtěte si i zbytek článku Kdyby učitelé historického tance šili boty

Jak se dívat na starý tanec? (2)

…a chvěj se mnohoplodý
kol hlavy tvojí věnec,
jenž bují myrtovím; směle i nohou
svou v můj zadupni tanec,
jenž vší kázně prost
a jenž žertů je pln, půvabu pak nejvíce má…

Aristofanes, Žáby (Překlad: Augustin Krejčí)


Potenciál českého historického tance je značný. Tak jako v celém českém tanci – nejen v historickém, není problém v kvalitě tanečníků, ale v kvalitě jejich pohybového vzdělání a v lidech, kteří je vedou. Největším problémem českého historického tance zůstává nedostatek kvalitních učitelů a informací snadno dostupných pro úplné začátečníky. ((Nějaká nízkoprahová centra bychom potřebovali.))

Mikuláš ve svém minulém článku rozvíjí šťastné fantazie na téma zjevení statných středověkých chasníků, kteří by rozbili tlamu každému, kdo by se jen opovážil prznit středověké tance (pokud téhle větě nerozumíte ani zbla, nezbývá vám, než si přečíst výše zmíněný článek a vše bude osvětleno). Nenápadně tím navázal na tradici takových povzdechů, která se táhne zpět až ke starým řekům. Sám bůh Dionýsos jednou odcestoval do podsvětí, ((Aristofanes, Žáby – online je hra dostupná třeba zde))  aby  zpět na náš svět přivedl Euripida, který jediný byl schopen zachránit upadající úroveň řeckého divadla.

Přečtěte si i zbytek článku Jak se dívat na starý tanec? (2)

Gavottes gamma III.

Funkční verze nových gavott v českém inkubátoru

  • Neděle 10. 1. 2010
  • 15:00 – 18:00
  • Taneční studio Naboso, Školská 12, Praha

Třetí díl odpoledního minisemináře zaměřeného převážně na gavottes střední Bretaně. Konečně se můžete se těšit na to, co jsme nestihli v říjnu, gavottes se ovšem množí, takže budeme vybírat z:

* Dans ar Podou Fer,
* Dans Tro Leur,
* Gavotte du Bas Leon,
* Gavotte de Braspart,
* Gavotte Dardoup,
Gavotte Fisel,
Gavotte de la Fontaine Blanche,
Gavotte d’Huelgoat,
Gavotte de Chateauneuf du Faou,
* Gavotte Jilgoden,
Gavotte de Kernascléden,
* Gavotte Kost ar c’hoat,
Gavotte de Lescouët,
* Gavotte des montagnes,
* Gavotte des Montagnes Spezet,
Gavotte des Notables,
Gavotte de Pont-Aven,
Gavotte Pourlet,
* Laridée Gavotte.

Hvězdičkou jsem označil momentální favority výběru, ale uvidíme podle situace a možností sešlosti.

Cena dle počtu zúčastněných, jako obvykle někde kolem stokoruny.

— Mikuláš

Historický? Tanec? (2)

aneb
proč to jinde jde a doma nejde
čili
kde není nikdo prorokem, pokroku nedojdeš.

Začneme reklamou: pod oběma články z čerstvě načatého cyklu se rozpoutala na taneční poměry velmi živá diskuse (rozuměj: více než dva přispěvatelé). Než se vrátím k problematice šlehačky a jiných mléčných výrobků (kdo se marně táže, jakou mají tyhle věci spojitost s tancem a pochybuje o autorově duševní integritě, nechť laskavým okem spočine na minulém článku), rád bych nechal názory ještě chvíli bobtnat a kynout. Berte to jako pobídku, abyste přilili vlastního kvasu do kádě a oleje do ohně. Meztím si povíme něco o mých čerstvých zážitcích z ciziny.

David ve svém minulém článku mimo jiné konstatuje, že společenský tanec je forma společenské interakce. Okouzlen teoretickými pracemi prof. Osolsoběho, dovolím si k tomu dodat, že tanec je forma komunikace. Zatím necháme tyhle dvě teze trčet v záhlaví, ale na konci se k nim mazaným obloukem vrátíme. A dozajista je podrobněji propereme v některém z příštích dílů.

Přečtěte si i zbytek článku Historický? Tanec? (2)

Jak se dívat na starý tanec? (1)

Můžeme tedy uzavřít, pane, že je vskutku málo rozumných baletů; že je tanec krásnou sochou roztomile formovanou, jež vyniká jak obrysy, tak půvabným a ušlechtilým postojem, jíž však chybí duše. Znalci se na ni dívají týmaž očima jako Pygmalion, když rozjímal nad  svým dílem. A jako on si vroucně přejí a vroucně žádají, aby ji oživil cit, osvítil génius, aby uměla mluvit.

J. G. Noverre, Listy o tancích a baletech, 1760

Ještě než se pustím do mentorování na adresu české scény starého tance, kritizování každého jednoho jejího člena a všech dohromady, a než si tady vyliju frustraci nad nepěknou úrovní starého tancování u nás, ještě předtím bych byl rád, abychom si zkusili v hlavě trochu srovnat, co a jak. Jak se to má se starými tanci a co by se vlastně pod tímto pojmem mělo skrývat. Ze starého tance u nás se už dávno stala věc na slunné sobotní odpoledne, k pivu a párkům na dlážděném náměstí nějakého maloměsta, kterému se naneštěstí udělala potřeba uspořádat městské slavnosti historické nudy a kýče.

Přečtěte si i zbytek článku Jak se dívat na starý tanec? (1)

Historický? Tanec?

aneb
diachronní lexikologikcé zamyšlení nad tím, co je to za klauni a vo co tady jako komu jde
čili
krátký úvod k dlouhým povídáním

Stydím se. Dlouhodobě a hluboce. Pamatuju si, jak jsem ještě hluboko v uhrovité pubertě hrdě třímal svůj první meč s láskou vlastnoválcově za studena vyhotovený panem Kronďákem a říkal si, že jsem konečně ten historický šermíř. Nic mi nevadilo, že meč je hnusné pádlo a z nepochopitelných důvodů zahrnuje kariéra rytíře i oblékání elasťáků od vietnamských stánků a pytlů sešitých z prostěradel. Ale s tím vším už se moje svědomí docela srovnalo. Bohužel někdy tou dobou jsem byl dostrkán na taneční kurzy MgA. Zuzany Dostálové. A zhruba od té doby se stydím za český historický tanec. A taky vlastně nevím, co ta dvě slova znamenají.

Přečtěte si i zbytek článku Historický? Tanec?