A sample text widget
Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis
euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.
Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan.
Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem,
suscipit in posuere in, interdum non magna.
|
Konference Starý tanec tady a teď 2009 Dlouhá duma
Dnes již jistě legendární konference proběhla v neděli 5. 4. 2009 v pražském Karlínském spektru. Ano, trvalo půl roku, než jsme si troufli na krátké shrnutí. Chtělo to odstup. Hodně odstupu.
Co jsme chtěli
První ročník konference si kladl za cíl přispět ke zlepšení všeobecného povědomí o stavu starého tance u nás, podpořit diskusi a výměnu názorů mezi pedagogy a vedoucími skupin. Chtěli jsme se dozvědět o osobním přístupu, východiscích, postupech a závěrech pedagogů historického tance v čechách. Poprosili jsme je proto o příspěvek, který by ona východiska, postupy a závěry shrnul. Asi jsme se vyjádřili příliš obecně.
Co jsme dostali
Ne že by konference sama o sobě nebyl zajímavá. Ostatně, považujeme za úspěch už to, že se všichni oslovení sešli a měli k hovoru. Úroveň příspěvků ovšem divoce kolísala a značná část z nich se zvrhla v životopisné výčty toho, co kdo kde s kým dělal. A bohužel bez toho, co nás zajímalo nejvíc, tedy jak a proč.
Což je samozřejmě pochybení i na straně organizátorů, měli jsme být mnohem důslednější ve formulaci tématu a přijímat jen anotace, které mají skutečně hlavu i patu. A jistě by pomohl i větší rozmach posluchačů v závěrečné diskusi, kde padaly pohříchu jen otázky velmi obecného rázu. Budiž nám to všem poučením.
Kdo tam byl a co říkal?
Sešla se převážná většina pedagogů historického tance v Čechách. Příspěvky ve formátu mp3 si můžete stáhnout z následujího seznamu, stejně jako si připomenout anotace přednášek a životopisy přednášejících. Omlouváme se za zoufale nízkou kvalitu záznamu, příští ročníky se pokusíme technicky zajistit poněkud průrazněji.
- Ajna Čubová | záznam | anotace >>
Komerční využití historického tance. Ve svém výstupu se hodlám zaměřit na problematiku komerčního využití historických tanců, jejich ztvárnění tanečními soubory a prezentace starého tance v ČR celkově. Příspěvek si klade za cíl vyvolat diskuzi o stavu historického tance u nás, potažmo i v zahraničí a jeho vliv na to, jak je vnímán laickým, poloprofesionálním, ale i profesionálním obecenstvem.
životopis >>
Ajna Čubová studovala na Univerzitě Karlově v Praze obor maďarská filologie a sinologie od roku 1999, v roce 2008 opustila svá studia, aby se mohla plně věnovat tanci. Kontakt se svými učiteli udržuje dodnes, hlavně díky aktivní spolupráci s kulturními menšinami v ČR.
Ajna Čubová je profesionální tanečnice a tématu historického tance se věnuje od roku 1998. V roce 2001 založila s Eliškou Halanovou a Milenou Kryštofkovou soubor Trn v oku, který v současné době reprezentuje scénické odvětví historického tance v ČR. Trn v oku od roku 2005 reprezentuje Českou republiku u nás i v zahraničí na mnoha vládních akcích. Uveďme několik institucí s nimiž jsou v aktivním kontaktu: Kancelář prezidenta republiky, Česká centra, Velvyslanectví ČR a mnohá další – viz reference.
Ajna Čubová se ve svém profesním životě specializuje také na asijské taneční formy – tance japonské, čínské a z oblasti Polynésie. V těchto oborech se stala v současné době jako první, která se specializuje na tato specifická témata i prakticky, nejen teoreticky. V současné době zakládá společnost pro podporu polynéské kultury v ČR. Podrobněji na www.ajna.cz.
- Mgr. František Dofek | záznam | anotace >>
V úvodu příspěvku se zmíním o svém prvním setkání se starým tancem. Dále se zabývám současným stavem výuky historických tanců na tanečních konzervatořích v ČR, významem předmětu historický tanec při výchově profesionálních tanečníků a mým vlastním pedagogickým přístupem při výuce v něm.
životopis >>
Absolvent Pedagogické fakulty MU v Brně (čeština-dějepis) a JAMU Brno (obor taneční pedagogika). V letech 1971 – 1994 člen baletu ND Brno, nyní pedagog Taneční konzervatoře Brno (klasický tanec, historický tanec) a odborný asistent HF JAMU – Katedra zpěvu a operní režie (pohybová výchova, choreografie).
Historický, převážně barokní tanec studoval u domácích i zahraničních odborníků, např. u doc. Heleny Kazárové (CZ), Marca Leclerqa (F), Dorothée Wortelboer (NL), Philippy Waite (GB), Béatrice Massin (F), Cecilie Gracio Moury (F), Anne-Marie Gardette (F), Bruny Gondoni (I) , Françoise Denieau (F) a Bérengère Bodenan (F).
Je absolventem zahraničních stáží barokního tance Consort de Danse Baroque v Cardiffu (2006) a Académie de Sablé ve Francii (2008). Choreograficky se podílel na barokní části představení baletu ND Brno „Tanec od Ludvíka XIV. po break dance“ (2008).
- Mgr. Kateřina Doležalová | záznam | anotace >>
Kateřina Doležalová bude hovořit „o tom, jak přistupujue k historickému tanci jako mladý nadšený student oboru kulturologie i oboru tance. A co je podle jejího názoru na historickém tanci atraktivní, zajímavé a poučné pro dnešního obyčejsného smrtelného člověka.“
životopis >>
Od dětství se věnuje výrazovému tanci, od roku 2000 pak intenzivně tanci historickému, je členkou souboru Chorea Historica (um. vedoucí E. Kröschlová). Starému tanci věnuje i svou vědeckou činnost na Univerzitě Karlově, je absolventkou domácích i zahraničních kurzů pod vedením Barbary Sparti, Lievena Baerta, Glorie Giordano, Françoise Denieau, Bruny Gondoni aj.
Taneční pedagožka na ZUŠ, zakladatelka české sekce italské společnosti pro starý tanec La Societả di Danza. Od r. 2007 lektorka Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích.
- MgA. Zuzana Dostálová | záznam | anotace >>
Osobní prezentace. Výuka historického tance renesančního: kde, proč a co obsahovala (letní a víkendové semináře lekce v budově Tan. Konzervatoře, výuka v zahraničí, spolupráce se skupinami aj.). Závěr.
životopis >>
Zuzana Dostálová byla dlouholetou členkou baletu Národního divadla v Praze (aktivně tančila do svých 45 let, vystupovala mj. v Prokofjevově Romeovi a Julii, Čajkovského Labutím jezeru a Adamově Giselle), 23 let působila pedagogicky na Taneční konzervatoři v Praze (obor klasický balet), později coby vedoucí tanečního oddělení Základní umělecké školy V. Talicha v Berouně.
Ve své pedagogické praxi se zaměřila též na výuku historického tance renesančního, s nímž se setkala při seminářích u nás i v zahraničí. Choreograficky sestavuje tance a pracuje se členy historických skupin. Vedla pravidelné semináře v taneční škole v německém Hannoveru.
- Doc. Eva Kröschlová | záznam | anotace >>
Eva Kröschlová bude hovořit „o tom, jak přišla k historickým tancům a jak se to vyvíjelo“.
životopis >>
Eva Kröschlová je docentkou na Divadelní fakultě AMU, kde se zabývá výukou lidových a dobových (historických) společenských tanců, rytmickou výchovou a výzkumem jevištního pohybu. V tomto oboru spolupracovala pohybově nebo choreograficky na více než 60 činoherních a televizních inscenacích.
Historickým tancem se zabývá přes půl století, v roce 1957 navázala první spolupráci s M. Venhodou, která vyústila v působení na jím založené Letní škole staré hudby v Kroměříži a následně její nástupkyni, Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích.
Základ práce E. Kröschlové v oblasti historického tance tvoří její rekonstrukce autentických choreografií renesančních tanečních mistrů (Domenico da Piacenza, Guglielmo Ebreo, Fabritio Caroso, Thoinot Arbeau, Cesare Negri atd.). Při jejich studiu se poučila i u předních světových odborníků (Barbary Sparti, Dorthée Wortelboer, Veronique Daniels ad.), zabývá se ale i vlastní tvorbou na dobové skladby.
Z jejích početných publikací je potřeba jmenovat alespoň Dobové tance 16.-19. století (1981). V letech 1997-2000 spolupracovala se souborem La Fiamma a v současné době je uměleckou vedoucí souboru Chorea Historica.
- Doc. Mgr. Helena Kazárová, Ph.D. | záznam | anotace >>
Má cesta za sedmero problémy choreologické archeologie. Příspěvek představí několik otázek. Nejprve: Co mě osobně nejvíc zajímá na tancích minulých dob? Co mi přináší největší radost a zadostiučinění při výuce a obnovování zapomenutých tanců? Dále představím sedm problémů výzkumu a prezentace historických tanců podle Barbary Sparti, kterými se zabývala na konferenci The Dolmetsch Historical Dance Society „Continuity and Change“ v Londýně roku 1998. Tyto problémy neztrácí ani dnes svou aktuálnost a mohou být výborným podnětem k další diskusi.
životopis >>
Doc. Helena Kazárová, Ph.D. – Předsedkyně AHT Helena Kazárová (roz. Hájková) je docentkou na katedře tance HAMU, přednáší dějiny tance a baletu, taneční teorii a estetiku a vede specializované semináře. Jako badatelka publikovala řadu odborných článků s tématikou barokní taneční kultury a zúčastnila se řady domácích a zahraničních vědeckých konferencí.
V roce 2004 obhájila doktorskou práci Vývoj jevištního tance v barokní střední Evropě, v roce 2005 jí nakladatelství AMU vydalo knihu Barokní taneční formy. Kromě teoretického výzkumu se věnuje též praxi na poli tanečního umění. Dobrým předpokladem k tomu je její předešlé působení jako profesionální tanečnice a pedagoga historických tanců. Založila soubor Hartig, který se věnuje interpretaci barokních tanců, od roku 1995 vede letní kurzy tanců 17. a 18. století a pedagogicky působí v oboru historického tance na tanečních školách a specializovaných seminářích ( FTVS UK, Společnost tanečních pedagogů, Pedagogické centrum apod.).
Stala se asistentkou francouzského choreografa Marca Leclercqa na dvou velkých projektech barokní opery (Castor et Pollux J. Ph. Rameaua, Stavovské divadlo 1999 a Sub olea pacis J.D. Zelenky, Vladislavský sál 2000). Jako specialistka na dobový pohybový projev je zvána i k činoherním inscenacím (Cyrano de Bergerac, Národní divadlo v Praze, 2002 a Škola pomluv, Stavovské divadlo, 2004). Pro operní pasticcio Praga nascente di Libussa e Primislao pracovala se zpěváky na barokní gestice a vytvořila samostatnou taneční scénu na suitu J.C.F. Fischera (Pražské jaro, Míčovna Pražského hradu 2004). Pro pořad souboru baletu Národního divadla v Praze Baletománie nastudovala podle Beauchamp-Feuilletovy notace Entrée d´Apollon na hudbu J.B. Lullyho a vytvořila Menuet na hudbu J.D. Zelenky (Stavovské divadlo, 2005). Vytvořila choreografie do oper J.J. Fuxe Giunone placata (dir.O. Macek), A. Caldary Ghirlanda di fiori (dir. O. Macek) a G. B. Bononciniho Astarto (dir. J. Kotouč). V roce 2006 byla pověřena choreografií pro historický film J. Jakubiska Bathory.
- Bc. Miroslav Smaha | záznam | anotace >>
Tanec jako umění a potěšení. Přednášející: Miroslav Smaha, profesionální tanečník a choreograf. Tématem přednášky je starý tanec jako umělecko-historická disciplína v subjektivním pohledu tanečníka a choreografa. Pojednání autora o historicko-kritické metodě vlastního studia tanečních pramenů a choreografické práci s dobovou taneční hudbou.
životopis >>
Student Dějin křesťanského umění na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Historickému tanci se aktivně věnuje od roku 1996, tehdy byl členem profesionálního tanečního souboru La Fiamma pod vedením Elišky Trojanové, později doc. Evy Kröschlové. Absolvoval odborné semináře a začal se zabývat taneční teorií. V roce 1998 se stal hostujícím členem tanečního souboru Fioretto Český Krumlov (um. ved. Věra Hanzalíková) a spolupracoval s hudebním souborem Karmína (um. ved. Miroslav Sekáč, choreograf MgA. Zuzana Dostálová). Dnes působí jako profesionální tanečník, choreograf a umělecký vedoucí souboru starého tance Regii Caroli regis, který založil před jedenácti lety. Taneční obsazení ve filmech „Hudba na dvoře Habsburků“ (1997), „Doktor Živago“ (2002) – choreograf Taťána Kryštůfková a „Jindřich IV.“ (2008) – choreograf MgA. Hana Slačálková.
Jeho autorskými projekty jsou od roku 1998 Králodvorské slavnosti v Praze, Cyklus starého tance na panovnických dvorech (první celoroční semináře v Praze) a od roku 1999 Letní škola starého tance na státním zámku Rataje nad Sázavou. Od roku 2006 je realizátorem Reprezentačních plesů Katolické teologické fakulty UK v Praze. Podílí se na organizaci historických slavností města Karlovy Vary, Zahradních slavností Albrechta z Valdštejna v Mnichově Hradišti, tématických programů na hradech Kost, Křivoklát a zámku Komorní Hrádek, MO ČR. Vedle vlastních seminářů historického tance v Praze, Mělníku, Ostravě, Luhačovicích, Děčíně i na Slovensku byl lektorem tance muziko-terapeutického projektu Josefa Krčka „Musica humana – Hudba a pohyb“ (2004), Letní waldorfské školy v Příbrami (2007) a mezinárodního setkání žáků waldorfské školy v Praze (2008). V současné době je pedagogem historického tance na ZŠ Waldorfské, Praha.
Realizoval řadu tanečně hudebních projektů ve spolupráci s Rožmberk consort Prague (um. ved. František Pok, Mario Mesany), Vokálně instrumentálním souborem staré hudby Musica Fresca (um. ved. Květa Ciznerová), Souborem středověké, renesanční a alternativní hudby Kvinterna (um. ved. Hana Blochová), Vokálně instrumentálním souborem dobových nástrojů Chairé Příbram (um. ved. Josef Krček), Vokálně instrumentálním souborem Ludus musicus (um. ved. František Běhounek), Komorním souborem Ritornello (um. ved. Michael Pospíšil) ad.
- MgA. Eliška Trojanová | záznam | anotace >>
Ve svém příspěvku se zaměřím na metodiku výuky historického tance v ZUŠ. Mým cílem bylo kultivovat nejen pohybový projev, ale také docílit u žáků vnitřního pocitu sounáležitosti s hudbou a duší tance. Práci mi usnadňovaly mé vlastní aktivity na poli historického tance, díky kterým jsme se mohli všichni vzájemně obohacovat. Naše společné nadšení pro historický tanec dalo vzniknout souboru Anello při ZUŠ a poté souboru La Fiamma, jejichž vzájemná spolupráce trvá dodnes. Nezanedbatelnou součástí mé výuky bylo i pravidelné vystupování v historických prostorách hradů, zámků a zahrad v rámci slavností, festivalů a přehlídek. Díky těmto pravidelným aktivitám získávali žáci vztah nejen k historickému tanci, ale také k celému historickému období 15.-17.století.
životopis >>
MgA. Eliska Trojanová vyučuje v tanečním odd. ZUŠ Prahy 1, kdevychovává k pohybovému a tanečnímu projevu děti již od ejútlejšího věku. Vyučuje lidový a scenický tanec, ale její hlavní doménou je tanec historický, který také vyučovala v pražské Týnské škole v rámci pomaturitního studie staré hudby. V roce 1994 založila dívčí soubor „Anello“, v roce 1995 se svým tanečníkem Františkem Dolejším soubor La Fiamma.
Při prezentaci historických tanců vychází jednak z dochovaných choreografií tanečních mistrů (C. Negri, F. Caroso,T. Arbeau), ale současně vytvářejí s Františkem Dolejším choreografie nové, založené na nějakém příběhu („Renesanční hodokvas“, „Kratochvilné variace na shakespearovské téma“, „Láska a smrt“ ap.) Od roku 1997-2ooo Eliška Trojanová spolupracovala s doc. Evou Kroschlovou na pořadech „Den v duchu Boccaccia“, „Hudba a tance na dvoře Rudolfa II.“, „Dvorské tance“ (choreogr. E. Kroschlová). Spolupracuje se soubory staré hudby – především s „Alla breve „, „Musica Fresca“ a „Ritornello“. Se soubory „Anello“ a „La Fiamma“ účinkovala v mnoha televizních a rozhlasových pořadech ( „Historické noviny“, „Hudba na dvoře Habsburků“, „Medailon -Musica Fresca“) .
Se soubory vystupuje na festivalech a slavnostech (Český Krumlov, Slavonice, Jičín, Žatec, Křivoklát, Jindřichův Hradec, Sasko-český festival), v Třeboni vede od roku l999 Letní školu historického tance. Každoročně se soubory prezentují s novými pořady v letohrádku Hvězda a v Lobkovickém paláci. Nejvíce času a prostoru zaujímá v práci Elišky Trojanové hudebně-pohybová výchova dětí (již od tří let výše) , ve které vychází z přirozeného pohybu a z představy půvabné lehkosti a grácie. Scénicky nastudovala představení Víly na hudbu Richarda Pertla a Prince Bajaju od Václava Trojana (uvedené na zámku v Jemništi a v Jičíně). Se svými žáky vystupovala i ve waldorfské škole ve Wangenu v Německu a u krajanů v Rumunsku.
Vizuální stránku akce přiblíží nejlépe malá Davidova fotogalerie.
Poděkování po
Především přednášejícím, za nasazení, účast a shovívavost k organizačním nedostatkům prvního ročníku. Za organizační a propagační Ajně Čubové a Trnu v oku, za nečekaně přiložené ruce k dílu při přípravě občertvení a dalších drobnostech Blance, Janě a Martince. A pochopitelně i velectěnému obecenstvu, za trpělivost a pevné nervy.
Co dál?
O podobě dalšího ročníku stále dumáme. Jediné, čím jsme si zatím téměr jistí, je to, že bude. Pokud máte nějaké návrhy, náměty či připomínky, přijmeme je s otevřenou náručí i hlavou. Napiště nám na [email protected] nebo přispějte na fórum. Děkujeme předem a těšíme se.
|
|
Leave a Reply