A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Kdyby učitelé historického tance šili boty

Doneslo se mi kuloárními cestami od nejmenované skupiny, že bych prý měl psát něco informačně kloudnějšího, lehké fejetony jsou jim příliš lehké. Chtěl jsem tedy ku všeobecnému povzdělání připravit hluboké pojednání o polobotkách v šestnáctém století. Zároveň mi ale v hlavě kvasil nakyslý fejeton o tom, jak by to vypadalo, kdyby učitelé tance vyráběli stoly. Nakonec se myšlenky proťaly a je z toho rozmarné čtení na svátky, do lehátka k vodě, stačí přibalit krém s opravdu silným faktorem proti deziluzi. Tak tedy: jak by to vypadalo, kdyby lidé ((Jako kódová označení nám poslouží jejich akademické tituly, je to pozoruhodná sbírka.)), kteří formovali český historický tanec ((Tedy tu jeho tvář, kterou běžně vídáme na slavnostech, hradech, zámcích a podobných akcích. Výčet samozřejmě není úplný, dovolil jsem si například vynechat jedinou skutečně publikující akademickou kapacitu věnující se převážně tanci baroknímu. A všechny mladé naděje, které nám snad zatím plápolají.)), šili boty.

Hypotetická situace je tedy následující. Jste mladý aktivní nadšenec, který se právě začíná věnovat libovolné historické aktivitě, a chcete mít na sobě všechno opravdu řádně dobové. Hledáte nějakého solidního ševce, u kterého byste si mohli objednat společenskou botičku ze šestnáctého století. Napřed navštívíte kapacitu na slovo vzatou, odbornou historickou ševcovou.

Paní profesorka. Je to sice paní v letech, ale je vám v neuvěřitelně krátkých dodacích lhůtách schopná lacino vyhotovit, nač si vzpomenete. Necháte se strhnout k rozmařilosti a objednáte si i botky středověké vesnické, renesanční a barokní. Ve všech případech dostanete dokonale padnoucí a velmi vzhledný doplněk šatníku. Moderní pánskou polobotku.

V prvním případě bude mít na jazyku pověšené rolničky, ve druhém obdržíte v ceně jako bonus malý papírový vějíř a ve třetím dostanete místo tkaniček krásnou ozdobnou mašli. Inu, paní profesorka pracovala dlouhá léta u pásu ve Svitu Gottwaldov, takže o tajích obuvnického řemesla ví skutečně všechno. Přemýšlíte, jestli mohl Baťa po návratu do firmy v porevolučním nadšení udělovat čestné profesury. Jinak vám to smysl nedává.

A tak vyrazíte hledat někoho, kdo by vaši představu o dobovosti naplnil lépe. Záhy narazíte na kapacitu na slovo vzatou, padesát let tradice a dokonce jí vyšla i vlastní kniha o botách. Historických. Fakt.

Paní docentka. Paní docentka vám vystřihne botku, která je na první pohled dokonalá. Přece jen přečetla opravdu mnoho sovětských knih o ševcovském řemesle, občas se dostala i k něčemu z Polska či Německa. Navíc má široký obecný rozhled, prostudovala ikonografii, takže vypadáte přesně jako ten kavalír na Duboisově obrázku. Nemůžete se na sebe vynadívat. Po pár letech nošení vám ale dojde ((Samozřejmě jen pokud jste hloubavější povaha a podíváte se někdy na botu i zespoda.)), že gumová podrážka je sice věc praktická, ale zřejmě nebyla v časech vyvraždění Hugenotů tak úplně bežná. I když by to s ní v té krvi klouzalo asi o hodně méně a třeba by zachránila při zběsilém úprku nejeden život.

Když pak botu rozeberete, ukáže se, že některé švy byly lepené Chemoprenem a celkový tvar se sice blížil tomu, co vídáte na obrazech, ale rozhodně už neodpovídal archeologickým nálezům. Nakonec si dáte tu práci a dokážete vystopovat, podle které zastaralé knihy vaše bota vznikla. Je v Národní knihovně. Chvíli se vztekáte, ale nakonec nad tím mávnete rukou s pocitem, že paní docentka má za sebou za ty roky dost záslužné práce a nemůže být věčně na špici výzkumu. Vydáte se za o generaci mladší žačkou v domění, že snad bude lépe informovaná.

Paní magistra umění. Paní magistra šije hlavně dětské velikosti, ale i pro vás ráda něco spíchne. Těšíte se, těšíte… a dostanete stejnou botu jako minule, jen o číslo menší, než byste potřebovali. Zřejmě abyste vypadali lépe ve Studiu Kamarád, kdybyste někdy zatoužili po kariéře prince. Vztekle ukousnete podpatek a vyrazíte za někým ještě mladším.

Paní doktorka věd přírodních. Ať děláte, co děláte, zase dostanete v podstatě tu samou botu. Tentokrát je ovšem vyvedená velice vzhledně a navíc opatřená sbírkou certifikátů: „Originální výrobek“, „Rukodělná práce z domácí dílny“ a „Zhotoveno původním postupem podle dobových pramenů“. A tak vyrazíte za někým ještě mnohem mladším. Celkem logicky předpokládáte, že co mu bude chybět na zkušenostech, dožene na informacích, ve světě internetu přece vždycky vedli mladí…

Pan magistr. Pan magistr ve vás vzbuzuje důvěru od samého počátku. Jednak se tituluje taneční mistr, jednak to má i úředně potvrzené z odborných periodik jako jsou Vlasta, Květy a Chvilka pro tebe. Dočetli jste se i, že se začal učit latinsky a německy, aby se mohl věnovat starým botám skutečně do hloubky a bádat v původních pramenech. To na vás dělá dojem. Máte rádi, když se věci dělají poctivě.

Kupodivu od něj dostanete stejnou botu jako od všech ostatních. Jen je na ní přidělaná rolnička. Vesele cinká, zřejmě tuší souvislosti, o kterých vám se ani nezdálo. A druhá polovina páru je trochu šišatá.

Když pak chvíli brouzdáte po internetu, zjistíte, že v latině ani němčině se žádné podstatné dobové spisy o ševcovských výrobních postupech nedochovaly. Hlavu z toho už máte zamotanou úplně dokolečka. Ale při té příležitosti taky narazíte na tenhle článek. A tak jdete za jeho autorem, aby vám něco ušil on, když tomu tak rozumí.

Autor si vás poslechne. Jako první se vás zeptá, jakou botu přesně chcete. Jestli má být podle italské či francouzské módy, z kterého desetiletí byste si ji tak představovali, z jakého města a hlavně jestli v ní chcete být fracek od císařského dvora, baron z Horní dolní nebo Lojza ze Lhoty.

A pak vám dá do ruky šídlo, ševcovský manuál z roku 1601 a řekne: „Šij. Nikdo jiný to tady za tebe neudělá. Loni jsme sem pozvali jednu Francouzku, co tomu fakt rozuměla, ale vyšlo to tak draho, že už to příště dělat nebudeme. A přeju hezký Vánoce“. Takže: hezký Vánoce!

— Mikuláš Bryan

16 comments to Kdyby učitelé historického tance šili boty

  • JanaWar

    Cvičky. Jarmilky. Já to říkám pořád.

  • Eva

    A neměl by autor nějakou praktičtější radu pro nás, co nemáme čas ani fortel na to ušít si vlastní boty? Musí přece existovat někdo, kdo dokáže ušít botu aspoň trochu věrohodnou a zároven nositelnou! Chápu, nebude to originální postup a echt materiály, ale upřímně – ne každý „uživatel“ hisotrického kostýmu má na to nechat si udělat látky na originálních stavech v Lyonu, obrat nějakou tu velrybu o kosti(ce) a spíchnout si kostým ručo doma…

  • Eva

    P.S. Vím, že autor to tak dělá… :-)

  • Michal Medvěd

    Osobně mám pocit, že toho vím čím dál tím míň… Ale vždycky jde o to, kde pro člověka začíná a končí to „aspoň trochu věrohodnou“.

    Jinak na léto se nám snad podaří zorganizovat seminář zaměřený na společenské tance, tedy na to, aby se tancovalo, společně a vesele. Jinak se tu na kurzech převážně směřuje spíš k tanci pro předvádění, což pak vede k těm všem rolničkám, maskám, vějířům a jiné havěti. A nás už to fakt ale nebaví.

  • Eva

    Aspoň trochu věrohodnou znamená ne s gumovou podrážkou nebo potaženou lurexovým „brokátem“…

  • Eva

    A k tomu semináři – nedalo by se to stihnout ještě před létem? Protože v létě se spousta těch, kteří by o váš seminář měli zájem, předvádí s rolničkami, vějíři a jinou havětí, a času je málo.

  • Michal Medvěd

    Obávám se, že zrovna gumová podrážka je to, čeho se lidé vzdávají ze všeho nejmíň rádi. Pokud jde o italskou renesanci, věřím docela Kačce Doležalové. Taky v létě bude mít prostor. Jinak nic. Jak je to u nás s barokem by měl napsat spíš David, obecně je ale situace o něco lepší, protože sem jezdí dost zahraničních lektorů.

    Seminář určitě před létem nebude, jsem až do června v Bretani. Pokud se ta myšlenka ujme, určitě pak budeme tak jednou za měsíc či za dva dělat nějakou jednodenní či víkendovou opakovací / repertoárově rozšiřovací akci.

    Obecně máme zkušenost, že 97% mávačů rolničkových nemá zájem vůbec o nic kromě vlastních vystoupení.

  • Eva

    Díky za odpovědi!
    Chápu tu skepsi a mrzí mě to, protože mi je jasné, že pro ty 3% nemá cenu něco organizovat, protože se to prostě nezaplatí… Uvidíte, kdyby se zadařilo, tak můžu zaručit, že alespoň pár lidí mrskne s rolničkami a vějíři do kouta a moc rádo na nějakou tu víkendovku přijede (jelikož jsme přespolní, v týdnu to pro nás není úplně nejjednodušší).

  • Michal Medvěd

    Nu, tři roky jsme se snažili dělat letní semináře pro tanečníky, vždycky jsme byli na hranici návratnosti, a to jsme na tom nechtěli vydělávat a lektoři nám jezdili spíš za symbolické honoráře. Nefňukáme, dělali jsme to rádi, byly to pěkné akce, ale bez grantů to dál nedokážeme udržet, rozhodně ne s mírně vzrůstající kvalitou (o stagnaci nestojíme).

    Jinak já jsem vždycky radši, když se sem podaří pozvat někoho z venku, kdo tomu rozumí, než když musím někde dělat chytrého já. Protože sám moc dobře vím, že se toho mám ještě hodně co učit. Jenže zahraniční lektoři, i když je člověk taky může smutnýma očima uprosit na symbolický honorář, mají nároky několikrát větší než domácí. A doma skoro není kde brát.

    Každopádně teď doufáme, že se nám podaří trochu propojit ty lidi, co chtějí jen tak tancovat, pro tanec samotný. Protože máme fakt pocit, že většina těch vystupujících se radši promenuje v kostýmech. V každé skupině je ale obvykle pár rozumných lidí a kolem se motá spousta lidí, co mají jen rádi historii, tak snad se dají dohromady a začnou fungovat aspoň trochu ty plesy a tancovačky. Po ničem dalším teď zrovna neprahneme ;)

    V přespolí už jsem dělal nějaké semináře „na objednávku“ (v Plzni, ve Zlíně, v Lipsku…), nebývá problém se domluvit. Hlavně když najdeme něco, co mě baví.

  • Majda

    K těm botkám… Já mám renesanční botky od sedláře Matese (přiznávám, s gumovou podrážkou) a vim že říkal že šije i botky bez ní, nechce se mi tomu řikat LH… zkuste ho kontaktovat třeba se domluvíte. http://www.sedlarmates.cz, bydlí v Praskolesech, sjezd z dálnice Plzeň Praha u Žebráku

  • Eva

    Děkuju za tip, jeho botky znám, ale není to přesně ono, co bych si představovala… a je fakt, že pohodlíčka si v nich člověk taky moc neužije. Ale díky

  • JanaWar

    Mám od Matese (bohužel) taky jednu kulisu historické boty. Jsem fanynkou Tarbiqa. http://www.tarbiq.cz/ nebojí se experimentů a umí opravdové obutí, chcete-li i v LH kvalitě.

  • haha, moc pěkné zamyšlení :-))
    a věřím, že je/nás všechny máš ve skutečnosti docela rád

    botka od Matese: jedna vcelku dobrá, druhá na vyhození (a spousta problémů okolo)
    další problematické tipy: Michal Šubrt – fajn kluk, barrandovský Formánek (možná přes M. Stormovou) – taky slušnej člověk – oba se aspoň snaží

  • Michal Medvěd

    Andreji, tebe mám ze všech nejradší O:) Proti majstrům výše jmenovaným nemám (až na jednu maličkost) nic osobního. Ale z toho, jak všichni pořád dokola dělají to, co ten první před padesáti lety, je mi trochu smutno.

  • Margot

    Zajímavé. :-)

    Ale jsme-li u těch bot. Od Matese mám jedny a úplně na větvi z nich nejsem. Příští zkusím u Alana ([email protected]), neb mám na něj dobré reference. ;-)

  • Hanka

    pozdě ale přece … http://www.botyalanky.cz :) Alan v brně šije super boty i pro tanečníky a fakt tomu rozumí

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.