Původ a rozšíření: původně hra francouzských venkovanů, od sedmdesátých let šestnáctého století běžná i mezi nobilitou. Oblíbená hra Jindřicha IV. Skotského (později Jindřicha I. anglického)
Počet hráčů: tři až šest.
Vybavení: balíček 52 francouzských karet.
- 13 pohárů v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 1 do 10.
- 13 mincí v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 1 do 10.
- 13 mečů v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 10 do 1.
- 13 holí v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 10 do 1.
- Nad všemi kartami stojí (v tomto pořadí) Pětka trumfů, Kluk trumfů a Eso pohárů. Eso pohárů se počítá mezi trumfy.
Cíl hry: uhrát víc zdvihů než ostatní. Pokud nikdo neuhraje alespoň tři zdvihy, hra je „zkažená“ a rozdává se znovu. Vítěz bere bank, do kterého na začátku hry vloží všichni stejnou sumu. Pokud vítěz vezme všech pět zdvihů, doplatí mu ostatní ještě jednou tolik.
Příprava: Kdo sejme nejvyšší kartu, rozdává, začíná u hráče po své levici. Rozdává se celkem pět karet (dvě a tři) každému hráči. Pak otočí vrchní kartu balíčku, aby určil trumfy. Pokud je první otočená karta eso, smí si ho rozdávající vzít (musí to stihnout, než první hráč vynese) a odhodit jinou karu z ruky. Pokud to nestihne nebo je otočená jiná karta, může si kartu v prvním kole vzít kdokoliv z hráčů, když na něj přijde řada.
Průběh sehrávky:
- Vynáší hráč po levici rozdávajícího, dále se hraje se po směru hodinových ručiček.
- Musí se ctít barva, kdo nemá barvu, musí hrát trumfem. Přebíjení není povinné. Trumfem lze přebíjet, i když má hráč barvu.
- Zdvih bere ten, kdo do něj vynese kartu s nejvyšší hodnotou. Trumpfy jsou silnější než barva.
- Kdo vzal zdvih, vynáší.
- Pětka trumfů, Kluk trumfů a Eso pohárů se nemusí přiznávat, pokud byl nesen nižší trumf – je možné hrát libovolnou barvu. Pokud je nesen silnější trumf, povinost přiznat barvu zůstává.
Zdroj: The Merry Gamester.
Leave a Reply