A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Maw

Původ a rozšíření: původně hra francouzských venkovanů, od sedmdesátých let šestnáctého století běžná i mezi nobilitou. Oblíbená hra Jindřicha IV. Skotského (později Jindřicha I. anglického)

Počet hráčů: tři až šest.

Vybavení: balíček 52 francouzských karet.

  • 13 pohárů v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 1 do 10.
  • 13 mincí v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 1 do 10.
  • 13 mečů v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 10 do 1.
  • 13 holí v následujících hodnotách: Král, Dáma, Kluk, cifry od 10 do 1.
  • Nad všemi kartami stojí (v tomto pořadí) Pětka trumfů, Kluk trumfů a Eso pohárů. Eso pohárů se počítá mezi trumfy.

Cíl hry: uhrát víc zdvihů než ostatní. Pokud nikdo neuhraje alespoň tři zdvihy, hra je „zkažená“ a rozdává se znovu. Vítěz bere bank, do kterého na začátku hry vloží všichni stejnou sumu. Pokud vítěz vezme všech pět zdvihů, doplatí mu ostatní ještě jednou tolik.

Příprava: Kdo sejme nejvyšší kartu, rozdává, začíná u hráče po své levici. Rozdává se celkem pět karet (dvě a tři) každému hráči. Pak otočí vrchní kartu balíčku, aby určil trumfy. Pokud je první otočená karta eso, smí si ho rozdávající vzít (musí to stihnout, než první hráč vynese) a odhodit jinou karu z ruky. Pokud to nestihne nebo je otočená jiná karta, může si kartu v prvním kole vzít kdokoliv z hráčů, když na něj přijde řada.

Průběh sehrávky:

  • Vynáší hráč po levici rozdávajícího, dále se hraje se po směru hodinových ručiček.
  • Musí se ctít barva, kdo nemá barvu, musí hrát trumfem. Přebíjení není povinné. Trumfem lze přebíjet, i když má hráč barvu.
  • Zdvih bere ten, kdo do něj vynese kartu s nejvyšší hodnotou. Trumpfy jsou silnější než barva.
  • Kdo vzal zdvih, vynáší.
  • Pětka trumfů, Kluk trumfů a Eso pohárů se nemusí přiznávat, pokud byl nesen nižší trumf – je možné hrát libovolnou barvu. Pokud je nesen silnější trumf, povinost přiznat barvu zůstává.

Zdroj: The Merry Gamester.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.